A buddhista kozmológia áttekintése

Szerző:

Fordította:

Könyv:

Kamma

Előző fejezet:

Miért van az, hogy egyesek intelligensek, míg mások buták? Miért születik valaki csúnyának, és a másik ember szépnek?

Következő fejezet:

Az elménk az egész világegyetem építője

Felhasználás feltételei:

cc-by-nc-sa

A következő kifejtésre váró téma a létezés síkjai1, ahol a kamma szerint az újraszületésünk történik. Ehhez viszont szükségünk van egy rövid buddhista kozmológiai összefoglalóra, hogy megismerjük a világegyetemről alkotott buddhista képet.

A buddhizmus a teljes létező rendszert három alapvető birodalomra osztja:

I. Érzéki vágyak birodalma (káma-vacsara)
II. Finom anyagi birodalom vagy az alakok birodalma (rúpa-vacsara)
III. Nem anyagi birodalom vagy az alaknélküliség birodalma (arúpa-vacsara)

Buddha rámutat arra, hogy a létezés összes síkja közül az emberi világ a legkedvezőbb hely a megszabadulás keresésére. Azért, mert itt egyensúlyban vannak az élet ellentétes tényezői. Egyrészről, ugyanis, az emberi élet nem telített kibírhatatlan szenvedéssel. Elég szabadidő, nyugalom és kényelem áll rendelkezésünkre ahhoz, hogy eltöprengjünk a létezés természetén, és értelmünket fejleszteni tudjuk. Másrészről, pedig az emberi világ nem olyan nagyon kellemes és élvezetes, hogy megtévesszen bennünket a létezés gyönyörűsége és élvezete. Az életünk nem olyan hosszú, hogy az örök élet illúziójába ringassuk magunkat, és elég rövid ahhoz, hogy belássuk az állandó változás igazságát.

I. Érzéki vágyak birodalma (káma-vacsara)

Ez a legalsó birodalom. Hat létsík tartozik ebbe a régióba:

  • A poklok – az erőteljes kín, gyötrelem és szenvedés állapota\
  • Préták régiója – a préták szerencsétlenség, nyomorúság szellemei (néha éhes kísérteteknek is nevezik őket) Ezek a lények erős, gyötrelmes vágyakkal rendelkeznek, kielégíthetetlen éhséggel és szomjúsággal. Állandóan étel és ital után kutatnak.
  • Állatok királysága – az állatok legjellemzőbb tulajdonsága a buta elme és az erős, tompítatlan vágy
  • Aszurák régiója – óriási, démoni lények uralkodnak, amelyet a hatalomvágy, becsvágy és versengés jellemez.

A poklokat, a préták régióját, az állatok és aszurák királyságát a boldogtalanság síkjának2 nevezik. Szerencsétlen és nem kívánt hely az újraszületéshez. Az érzéki vágyak birodalmában két régió számít szerencsés helynek3 az újraszületéshez:

  • Az emberi világ\
  • A dévák világa (mennyei világok) A dévák a mennyei világokban tartózkodó lények, hosszú életűek, szépek, boldogok és erősek. De az élet a mennyekben szintén nem állandó, ki van téve az elmúlásnak, és ezért a mennyei világokban való újjászületés nem a végső cél azok számára, akik Buddha ösvényét követve a megszabadulást keresik.

II. Finom anyagi birodalom vagy az alakok birodalma (rúpa-vacsara)

A létezés ezen állapota sokkal tisztább, mint az érzéki vágyak birodalmának mennyei világaiban. Itt az elme fényessé és ragyogóvá válik. Az élet hihetetlenül hosszú, sok világkorszaknyi időn át tart. Az alakoknak finom anyagi testük van, a durva anyagi test már nem létezik. Mindezek ellenére ebben a birodalomban a lét szintén nem állandó. Az élet itt is véget ér, és a személy újraszületik máshol, ahol a kammája szerint születnie kell.

III. Nem anyagi birodalom vagy az alaknélküliség birodalma (arúpa-vacsara)

A létezés állapota itt teljesen tudati természetű. Az elme minden anyagi alap nélkül nyugszik, elmerül a tiszta békében, a tiszta egykedvűségben, világkorszakok ezrein át. Ebben a régióban is véget ér az élet, és a tudatfolyam újraszületéshez vezet máshol, ahol a kamma szerint születnie kell.

Most felmerülhet a kérdés, hogy vajon az a személy, aki mai tudományos ismeretekkel rendelkezik, tényleg el tud-e hinni egy ilyen kozmológiát, amely elég ósdinak és idejét múltnak tűnik, és mesének hangzik. Ennél fogva, úgy gondolom, személyes választ kell adnom: számomra, ez a kozmológia, úgy általánosságban nézve, tarthatónak, elfogadhatónak tűnik. Ha meglátjuk a logikát a kamma törvénye mögött, és figyelembe vesszük azokat a különböző jellegű tetteket, amiket az emberek képesek művelni, akkor világossá válik, hogy kell lennie különböző létezési síkoknak, ahol a kamma különböző fajtái kibontakozhatnak.

Olyan nagyon rossz kamma esetében, mint amikor valaki emberek ezreit gyilkolja le kegyetlenül és szívtelenül, kell, hogy az ilyen kammával rendelkező egyén az erőteljes szenvedés birodalmában, a pokolban szülessen újra. És ugyanígy, ha valaki nemes cselekedeteket hajt végre, például odaadja végtagjait, életét vagy gazdagságát mások kedvéért, vagy ha valakinek együttérző és könyörületes a tudata, akkor lennie kell egy ennek megfelelő birodalomnak, ahol az ilyen kamma eredményt hozhat. Ez a mennyei világok birodalma.

És ugyanígy, ha megértjük a különböző meditációs képességeket, a dzshánákat és a forma nélküli képességek elérését, és látjuk, hogy a tudatosságnak ezen magasabb szintjei merőben különböznek a szokásos, nekünk ismerős tudatosságtól, akkor világossá válik, hogy ezek a létezés más síkjainak felelnek meg.

Így ez az egész kép teljesen logikusan áll össze.


  1. Erről bővebben (angolul): The 31 Planes of Existance 

  2. dugatti 

  3. sugati 

Ez a Mű a Creative Commons Nevezd meg! - Ne add el! - Így add tovább! 4.0 Nemzetközi Licenc feltételeinek megfelelően felhasználható.