Fordította: Sándor Ildikó (info)

AN 3.134, PTS A I 286
Share this with Google Plus Share this with Facebook Share this with Twitter Email this Share with other...

AN 3.134 Uppādā Sutta

Beszélgetés a Tan bizonyosságáról

– Szerzetesek, függetlenül attól, hogy megjelennek-e Beérkezettek [a világban vagy sem], ez a tulajdonság létezik – ez a Tan állhatatossága és a Tan bizonyossága: minden összetett dolog állandótlan.1

A Beérkezett közvetlenül ébred rá erre, áthatol [a tudatlanságon] efelé. Közvetlenül ráébredve és áthatolva idáig, kijelenti, tanítja, körülírja, kifejti. Felfedi, magyarázza, és világossá teszi: minden összetett dolog állandótlan.

Függetlenül attól, hogy megjelennek-e Beérkezettek [a világban vagy sem], ez a tulajdonság létezik – ez a Tan állhatatossága és a Tan bizonyossága: minden összetett dolog szenvedéssel teli.2

A Beérkezett közvetlenül ébred rá erre, áthatol [a tudatlanságon] efelé. Közvetlenül ráébredve és áthatolva idáig, kijelenti, tanítja, körülírja, kifejti. Felfedi, magyarázza, és világossá teszi: minden összetett dolog szenvedéssel teli.

Függetlenül attól, hogy megjelennek-e Beérkezettek [a világban vagy sem], ez a tulajdonság létezik – ez a Tan állhatatossága és Tan bizonyossága: minden jelenség3 nem–én.4

A Beérkezett közvetlenül ébred rá erre, áthatol [a tudatlanságon] efelé. Közvetlenül ráébredve és áthatolva idáig, kijelenti, tanítja, körülírja, kifejti. Felfedi, magyarázza, és világossá teszi: Minden jelenség nem–én.


  1. sabbe saṅkhārā aniccā  ↩

  2. sabbe saṅkhārā dukkhā  ↩

  3. A szutták nem következetesek abban a kérdésben, hogy a Megszabadulás jelenségnek (dhamma) számít-e vagy sem. Az Iti 90 többek között, világosan kimondja ezt. Ezzel szemben az AN 10.58 a Megszabadulást minden jelenség végének nevezi. Az Snp 5.6 Buddhát idézi, amikor a cél elérését minden jelenség meghaladásának nevezi, éppúgy, mint az Snp 4.6 és az Snp 4.10 szuttákban az arahant által meghaladott szenvtelenséget mondják a legmagasabb jelenségnek. Ha az előbbi meghatározás érvényes itt, akkor a Megszabadulás nem–én. Ha az utóbbi, a ’jelenség’ szó (ebbe több minden tartozik bele, mint az ’összetett dolog’-ba ) érvényes lenne arra, ahogyan a vissza-nem-térő a Haláltalant megtapasztalja (lásd AN 9.36). Az, ahogyan az arahant megtapasztalja a Megszabadulást, nem lenne sem én, sem nem–én, mivel túl van minden megnevezésen (lásd DN 15).  ↩

  4. sabbe dhammā anattā  ↩

Így készült:
Fordította: Sándor Ildikó
Forrás: AN 3.134, Thanissaro Bhikkhu, angol
Szerzői jogok: Sándor Ildikó, 2011
Felhasználás feltételei: image: CC-BY-NC-SA
Frissítve: September 20, 2011, at 11:38 AM


Váljon minden lény javára.

Ez a Mű a Creative Commons Nevezd meg! - Ne add el! - Így add tovább! 2.5 Magyarország Licenc feltételeinek megfelelően szabadon felhasználható.