Szávatthiban tartózkodván a Magasztos a következőket mondta:
– A szennyeződéseket1 az tudja megszüntetni, szerzetesek, aki tud és lát, azt mondom, és nem az, aki nem tud és nem lát. Mit kell tudni, mit kell látni ahhoz, hogy a szennyeződések megszűnése bekövetkezzen?
A formát2, a forma keletkezését, a forma elmúlását.
Az érzeteket3, az érzetek keletkezését, az érzetek elmúlását.
Az észleléseket4, az észlelések keletkezését, az észlelések elmúlását.
A késztetéseket5, a késztetések keletkezését, a késztetések elmúlását.
A tudatosságot6, a tudatosság keletkezését, a tudatosság elmúlását.
Ha valaki tudja és látja mindezt7, szerzetesek, annál a szennyeződések megszűnése8 bekövetkezik.
A megszűnés ismerete – a megszűnés tekintetében – rendelkezik előfeltétellel9. Azt mondom, nem nélkülözi az előfeltételt. És mi a megszűnés ismeretének előfeltétele?
A megszabadulás10 a válasz.
A megszabadulás, szerzetesek, szintén rendelkezik előfeltétellel, azt mondom, nem nélkülözi az előfeltételt. És mi a megszabadulás előfeltétele?
A vágytalanság11 a válasz.
A vágytalanság, szerzetesek, szintén rendelkezik előfeltétellel, azt mondom, nem nélkülözi az előfeltételt. És mi a vágytalanság előfeltétele?
Az elfordulás 12 a válasz.
Az elfordulás, szerzetesek, szintén rendelkezik előfeltétellel, azt mondom, nem nélkülözi az előfeltételt. És mi az elfordulás előfeltétele?
Olyannak tudni és látni a dolgokat, amilyenek azok valójában13 a válasz.
Ahhoz, hogy olyannak tudhassuk és láthassuk a dolgokat, amilyenek azok valójában szintén szükséges előfeltétel, azt mondom, nem nélkülözi az előfeltételt. És mi az előfeltétele annak, hogy olyannak tudhassuk és láthassuk a dolgokat, amilyenek azok valójában?
Az összpontosítás14 a válasz.
Az összpontosítás szerzetesek, szintén rendelkezik előfeltétellel, azt mondom, nem nélkülözi az előfeltételt. És mi az összpontosítás előfeltétele?
A boldogság15 a válasz.
A boldogság, szerzetesek, szintén rendelkezik előfeltétellel, azt mondom, nem nélkülözi az előfeltételt. És mi a boldogság előfeltétele?
A nyugalom16 a válasz.
A nyugalom, szerzetesek, szintén rendelkezik előfeltétellel, azt mondom, nem nélkülözi az előfeltételt. És mi a nyugalom előfeltétele?
Az öröm17 a válasz.
Az öröm, szerzetesek, szintén rendelkezik előfeltétellel, azt mondom, nem nélkülözi az előfeltételt. És mi az öröm előfeltétele?
A derű18 a válasz.
A derű, szerzetesek, szintén rendelkezik előfeltétellel, azt mondom, nem nélkülözi az előfeltételt. És mi a derű előfeltétele?
A bizalom19 a válasz.
A bizalom, szerzetesek, szintén rendelkezik előfeltétellel, azt mondom, nem nélkülözi az előfeltételt. És mi a bizalom előfeltétele?
A szenvedés20 a válasz.
A szenvedés, szerzetesek, szintén rendelkezik előfeltétellel, azt mondom, nem nélkülözi az előfeltételt. És mi a szenvedés előfeltétele?
A születés a válasz.
És mi az előfeltétele a születésnek? A létesülés a válasz.
És mi az előfeltétele a létesülésnek? A kötődés a válasz.
És mi az előfeltétele a kötődésnek? A szomj a válasz.
És mi az előfeltétele a szomjnak? Az érzet a válasz.
És mi az előfeltétele az érzetnek? Az érintkezés a válasz.
És mi az előfeltétele az érintkezésnek? A hat érzékelési terület a válasz.
És mi az előfeltétele a hat érzékelési területnek? A név-és-forma a válasz.
És mi az előfeltétele a név-és-formának? A tudatosság a válasz.
És mi az előfeltétele a tudatosságnak? A késztetések a válasz.
A késztetések, szerzetesek, szintén rendelkeznek előfeltétellel, azt mondom, nem nélkülözik az előfeltételt. És mi a késztetések előfeltétele?
A nemtudás a válasz.
Így hát, szerzetesek, a nemtudás az előfeltétele a késztetéseknek, a késztetések az előfeltételei a tudatosságnak, a tudatosság az előfeltétele a név-és-formának, a név-és-forma az előfeltétele a hat érzékelési területnek, a hat érzékelési terület az előfeltétele az érintkezésnek, az érintkezés az előfeltétele az érzetnek, az érzet az előfeltétele a szomjnak, a szomj az előfeltétele a kötődésnek, a kötődés az előfeltétele a létesülésnek, a létesülés az előfeltétele a születésnek, a születés az előfeltétele a szenvedésnek, a szenvedés az előfeltétele a bizalomnak, a bizalom az előfeltétele az derűnek, a derű az előfeltétele az örömnek, az öröm az előfeltétele a nyugalomnak, a nyugalom az előfeltétele a boldogságnak, a boldogság az előfeltétele az összpontosításnak, az összpontosítás az előfeltétele annak, hogy olyannak tudhassuk és láthassuk a dolgokat, amilyenek azok valójában, az, hogy olyannak tudhassuk és láthassuk a dolgokat, amilyenek azok valójában az előfeltétele az elfordulásnak, az elfordulás az előfeltétele a vágytalanságnak, a vágytalanság az előfeltétele a megszabadulásnak, és a megszabadulás az előfeltétele a szennyeződések megszüntetésének.
Úgy, szerzetesek, ahogy az eső eláraszt egy hegycsúcsot, a víz lefolyik a lejtőn, és megtölti a hasadékokat, víznyelőket és öblöket; ezek megtöltődvén megtöltik a medencéket; ezek megtöltődvén megtöltik a tavacskákat; ezek megtöltődvén megtöltik a patakokat; ezek megtöltődvén megtöltik a folyókat; és a folyók megtöltődvén megtöltik a hatalmas óceánokat – ugyanígy a nemtudás az előfeltétele a késztetéseknek, a késztetések az előfeltételei a tudatosságnak, a tudatosság az előfeltétele a név-és-formának, a név-és-forma az előfeltétele a hat érzékelési területnek, a hat érzékelési terület az előfeltétele az érintkezésnek, az érintkezés az előfeltétele az érzetnek, az érzet az előfeltétele a szomjnak, a szomj az előfeltétele a kötődésnek, a kötődés az előfeltétele a létesülésnek, a létesülés az előfeltétele a születésnek, a születés az előfeltétele a szenvedésnek, a szenvedés az előfeltétele a bizalomnak, a bizalom az előfeltétele a derűnek, a derű az előfeltétele az örömnek, az öröm az előfeltétele a nyugalomnak, a nyugalom az előfeltétele a boldogságnak, a boldogság az előfeltétele az összpontosításnak, az összpontosítás az előfeltétele annak, hogy olyannak tudhassuk és láthassuk a dolgokat, amilyenek azok valójában, az, hogy olyannak tudhassuk és láthassuk a dolgokat, amilyenek azok valójában az előfeltétele az elfordulásnak, az elfordulás az előfeltétele a vágytalanságnak, a vágytalanság az előfeltétele a megszabadulásnak, és a megszabadulás az előfeltétele a szennyeződések megszüntetésének.21
āsavā: indulatok, befolyások, belső mozgatóerők ↩
rūpa: alak, forma; az észlelés tárgyai (látvány, hang, szag stb.) ↩
vedanā: érzet, érzés, primer viszonyulások ↩
saññā: észlelés, a formák érzékelése ↩
saṅkhārā: (tudati) késztetések, összetevők, képzőerők ↩
viññāṇa: tudatosság, a hat érzékszerv (szem, fül, orr, nyelv, test és elme) általi felfogása valaminek ↩
azaz az 5 halmazt ↩
āsavānaṃ khaya: a létforgataghoz kötő indíttatások felszámolása; lásd MN 36. vége ↩
upanisā: ok, feltétel ↩
vimutti: megszabadulás, elhagyás, felszabadítás ↩
virāga: a vágyakozás elhagyása, „elhalványulása, elszíntelenedése“ (rāga: szín, festék; izgatottság, szenvedély) ↩
nibbidā: vágytalanság, a világi dolgoktól való megcsömörlés, közömbösség ↩
yathā-bhūta-ñāṇa-dassana: tökéletes tudással és (rá)látással ismeri a valóságot ↩
samādhi: koncentráció, összeszedettség; a 6. megvilágosodási tényező (sambojjhanga) ↩
sukha: elégedettség, kellemes érzet, a dukkha (szenvedés, kellemetlen érzet) ellentéte ↩
passaddhi: nyugodtság, békesség, lecsendesedés; az 5. megvilágosodási tényező ↩
pīti: élvezet, gyönyörűség; a 4. megvilágosodási tényező ↩
pāmojja: felvidulás, gyönyörűség, élvezet ↩
saddhā: hit, meggyőződés ↩
dukkha ↩
Bhikkhu Bodhi tanulmánya erről a szuttáról itt olvasható (angolul). ↩