SN 22.47 / S III 46

Samanupassanā Sutta

A dolgok megragadásának módjai

Fordította:

További változatok:

Tipiṭaka / Bhikkhu Sujāto / Bhikkhu Bodhi

Így készült:

Fordítota: Bartha Rita

Forrás: SN 22.47, Bhikkhu Bodhi, angol

Szerzői jogok: Bartha Rita, 2009

Felhasználás feltételei: cc-by-nc-sa

(ahogyan a dolgokat láthatjuk, nézőpontok, nézetek)

Szávatthiban.

– Bhikkhuk, azok az aszkéták és brahminok, akik különféle módon mindent énként ragadnak meg énnek tekintik a ragaszkodásnak alávetett öt halmazt vagy azok egyikét. Melyik ötöt?

– Vegyük például, bhikkhuk, a tanulatlan világit, aki nem látója a nemes személyeknek, és képzetlen és járatlan az ő tanaikban, aki nem látója a magasabb személyeknek és képzetlen és járatlan az ő tanaikban, ő énnek tekinti a formát, vagy az ént a forma birtokosának, vagy a formát az énben lévőnek, vagy az ént a formában lévőnek. Ő énnek tekinti az érzést, vagy az ént az érzés birtokosának, vagy az érzést az énben lévőnek, vagy az ént az érzésben lévőnek. Ő énnek tekinti az érzékelést, vagy az ént az érzékelés birtokosának, vagy az érzékelést az énben lévőnek, vagy az ént az érzékelésben lévőnek. Ő énnek tekinti az késztetéseket, vagy az ént a késztetések birtokosának, vagy a késztetéseket az énben lévőnek, vagy az ént a késztetésekben lévőnek. Ő énnek tekinti az tudatosságot, vagy az ént a tudatosság birtokosának, vagy a tudatosságot az énben lévőnek, vagy az ént a tudatosságban lévőnek.

Vagyis a dolgok megragadásának ez a módja és az „én vagyok“ képzete még nem foszlott szerte benne. Mivel az „én vagyok“ nem foszlott szerte, megjelenik az öt képesség – a szem-képesség, a fül-képesség, az orr-képesség, a nyelv-képesség, a test-képesség – hanyatlása1. Van az elme, bhikkhuk, vannak a tudati jelenségek, van a tudatlanság-elem2. Amikor a tanulatlan világi egy olyan érzéssel kerül kapcsolatba, ami tudatlanság-érintkezésből született, az „én vagyok“ merül fel benne. Az „én ez vagyok“ merül fel benne; „én leszek“ és „én nem leszek“, és „én formaként létező leszek“ és „én forma nélküli leszek“, és „én észlelő leszek“ és „én nem észlelő leszek“ és „én sem észlelő, sem nem észlelő leszek“ – ezek merülnek fel benne.

Az öt képesség megmarad, bhikkhuk, de megragadásuk során a tanult nemes tanítvány elhagyja a tudatlanságot és felkelti az igaz tudást. A tudatlanság elhalványulásával és az igaz tudás felkelésével az “én vagyok” nem merül fel benne; az “én ez vagyok” nem merül fel benne; “én leszek” és “én nem leszek”, “én formaként létező leszek” és “én forma nélküli leszek”, és “én észlelő leszek” és “én nem észlelő leszek” és “én sem észlelő, sem nem észlelő leszek” – ezek nem merülnek fel benne.


  1. A kommentár szerint az 5 képesség „alászállásáról“ van szó, azaz egy új létesülésről, az újraszületésről 

  2. avijjā: tudatlanság, nem-tudás, ez okozza az újraszületést 

Így készült:

Fordítota: Bartha Rita

Forrás: SN 22.47, Bhikkhu Bodhi, angol

Szerzői jogok: Bartha Rita, 2009

Felhasználás feltételei: cc-by-nc-sa

Ez a Mű a Creative Commons Nevezd meg! - Ne add el! - Így add tovább! 4.0 Nemzetközi Licenc feltételeinek megfelelően felhasználható.