SN 36.22 / S IV 231

Aṭṭhasata Sutta

A száznyolc kifejtése

Fordította:

További változatok:

Tipiṭaka / Bhikkhu Sujāto / Bhikkhu Bodhi

Így készült:

Fordítota: Fenyvesi Róbert

Forrás: SN 36.22, Thanissaro Bhikkhu, angol

Szerzői jogok: Fenyvesi Róbert, 2009

Felhasználás feltételei: cc-by-nc-sa

– Szerzetesek! Most el fogom magyarázni a száznyolc jelentését, ami a Dhamma kifejtése. Figyeljetek jól! Beszélni fogok.

– Ahogy mondod, Urunk! – válaszolták a szerzetesek. Mire így szólt a Magasztos:

– A száznyolc miféle magyarázata a Dhamma kifejtése? Ez az a magyarázat, amiben két érzésről fogok beszélni; az a magyarázat, amiben három…; öt…; hat…; tizennyolc…; harminchat… és száznyolc érzésről fogok beszélni.

Melyik a kétféle érzés? A testi és a szellemi. Ez a kétféle érzés.

És melyik a háromféle érzés? A kellemes, a kellemetlen és a sem kellemes, sem kellemetlen érzés. Ez a háromféle érzés.

És melyik az ötféle érzés? A gyönyör képessége, a fájdalom képessége, a boldogság képessége, a gyötrelem képessége és az egykedvűség képessége. Ez az ötféle érzés1.

És melyik a hatféle érzés? Az az érzés, ami a szem [és a látvány] érintkezéséből; az az érzés, ami a fül [és a hang] érintkezéséből; …az orr [és a szag] érintkezéséből; …a nyelv [és az íz] érintkezéséből; …a test [és a tapintható dolgok] érintkezéséből; …az elme [és a gondolat] érintkezéséből születik. Ez a hatféle érzés.

És melyik a tizennyolcféle érzés? A hat boldogság(ot okozó) szemlélet, a hat gyötrelem(et okozó) szemlélet, a hat egykedvűség(et okozó) szemlélet2. Ez a tizennyolc érzés.

És melyik a harminchat féle érzés? A hatféle világi boldogság és a hatféle lemondásból eredő boldogság; a hatféle világi gyötrelem, és a hatféle lemondásból eredő gyötrelem; a hatféle világi egykedvűség és a hatféle lemondásból eredő egykedvűség. Ez a harminchat érzés.

És melyik a száznyolc féle érzés? A harminchat múlthoz köthető, a harminchat jövőhöz köthető és a harminchat jelenhez köthető érzés. Ez a száznyolc érzés.

Szerzetesek! Ez a száznyolc jelentésének magyarázata, ami a Dhamma kifejtése.


  1. A SN 48.37 magyarázata szerint a gyönyör képessége a testi gyönyör érzése, mint ahogy a fájdalom képessége a testi fájdalom érzése. A boldogság képessége a szellemi gyönyör érzése, míg a gyötrelem képessége a szellemi fájdalom érzése. Az egykedvűség képessége egy sem kellemes, sem kellemetlen érzés, amely lehet mind testi, mind szellemi. 

  2. A tizennyolc és a harminchat érzéssel kapcsolatban Lásd MN 137. 

Így készült:

Fordítota: Fenyvesi Róbert

Forrás: SN 36.22, Thanissaro Bhikkhu, angol

Szerzői jogok: Fenyvesi Róbert, 2009

Felhasználás feltételei: cc-by-nc-sa

Ez a Mű a Creative Commons Nevezd meg! - Ne add el! - Így add tovább! 4.0 Nemzetközi Licenc feltételeinek megfelelően felhasználható.