SN 12.15 / S II 16

Kaccānagotta Sutta

Tanítóbeszéd Kaccsánának

Fordította:

További változatok:

Tipiṭaka / Bhikkhu Sujāto / Bhikkhu Bodhi

Így készült:

Fordítota: Máthé Veronika

Forrás: SN 12.15, Walshe, angol

Szerzői jogok: Máthé Veronika, 2009

Felhasználás feltételei: cc-by-nc-sa

Amikor Szávatthiban időzött…

Ekkor a tiszteletreméltó Kaccsána Gotta1 elment a Magasztoshoz. Amikor megérkezett, meghajolt és leült az egyik oldalon. Amint ott üldögélt, ezt kérdezte a Magasztostól:

– Uram, azt mondják, hogy „helyes nézet, helyes nézet“. Milyen értelemben létezik a „helyes nézet“?

– Kaccsána, a világban általában két nézet létezik: a létezés világnézete2 és a nem-létezés világnézete3. Amikor valaki tiszta tudással látja a világ keletkezését, ahogyan az valójában van, akkor az, hogy „a világ nem létezik“, nem merül fel benne. Amikor valaki tiszta tudással látja a világ megszűnését, ahogyan az valójában van, akkor az, hogy „a világ létezik“, nem merül fel benne.

– Kaccsána, a világot [a világnézetekhez] ragaszkodás, kötődés, az azokkal kapcsolatos előítélet köti gúzsba. Amikor valakit nem köt gúzsba [a világnézetekhez] ragaszkodás, kötődés, az azokkal kapcsolatos előítélet, akkor az nem jut arra a következtetésre: „[ez] az én én-em“. Nem bizonytalankodik vagy kételkedik abban, hogy a szenvedés szenvedés, akár keletkezik, akár elmúlik [éppen]. Ez a tudás független másokétól. Ilyen értelemben létezik a „helyes nézet“, Kaccsána.

„Minden létezik“ – ez az egyik szélsőség. „Semmi sem létezik“ – ez a másik szélsőség. A Tathágata elkerüli ezt a két szélsőséget és a közép útját tanítja4.

A nem-tudásból5 mint okból keletkeznek a késztetések6, a késztetésekből mint okból keletkezik a tudatosság7, a tudatosságból mint okból keletkezik a név és forma8, a név és formából mint okból keletkezik az érzékelés hat területe9, az érzékelés hat területéből mint okból keletkezik az érintkezés10, az érintkezésből mint okból keletkeznek az érzések11, az érzésekből mint okból keletkezik a sóvárgás12, a sóvárgásból mint okból keletkezik a ragaszkodás13, a ragaszkodásból mint okból keletkezik a létesülés14, a létesülésből mint okból keletkezik a születés15, a születésből mint okból keletkezik az öregség és a halál16, (és ebből) a bánat, a siránkozás, a fizikai és lelki szenvedés, a zavarodottság. Így keletkezik ez az egész szenvedéstömeg.

És éppen ennek a nem-tudásnak a maradéktalan elszíntelenedésével, megszűnésével szűnnek meg a késztetések, a késztetések megszűnésével szűnik meg a tudatosság, a tudatosság megszűnésével szűnik meg a név és forma, a név és forma megszűnésével szűnik meg az érzékelés hat területe, az érzékelés hat területének megszűnésével szűnik meg az érintkezés, az érintkezés megszűnésével szűnnek meg az érzések, az érzések megszűnésével szűnik meg a sóvárgás, a sóvárgás megszűnésével szűnik meg a ragaszkodás, a ragaszkodás megszűnésével szűnik meg a létesülés, a létesülés megszűnésével szűnik meg a születés, a születés megszűnésével szűnik meg az öregség és a halál, (valamint) a bánat, a siránkozás, a fizikai és lelki szenvedés, a zavarodottság. Így szűnik meg ez az egész szenvedéstömeg.


  1. Más változatokban Kaccsájana. 

  2. Sassatavāda, lásd DN 1, Örökkévalóság-tanok 

  3. Ucchedavāda: lásd DN 1, Megsemmisülési tanok 

  4. majjhimā-paṭipadā – Ebben a szuttában a Buddha nem a Nemes Nyolcrétű Ösvényt (lásd pl. MN 141) nevezi meg a közép útjának, hanem a Függő Keletkezést (paṭicca-samuppāda) mutatja be. Ezen az elképzelésen, hogy az eternelizmus (örökkévalóság-tan) és a nihilizmus (megsemmisülés-tan) közti középút a Függő Keletkezés tanítása, alapul a madhjamaka-filozófia

  5. avijjā 

  6. saṅkhārā 

  7. viññāṇa 

  8. nāmarūpa 

  9. saḷāyatana 

  10. phassa 

  11. vedanā 

  12. taṇhā 

  13. upādāna 

  14. bhava 

  15. jāti 

  16. jarāmaraṇa 

Így készült:

Fordítota: Máthé Veronika

Forrás: SN 12.15, Walshe, angol

Szerzői jogok: Máthé Veronika, 2009

Felhasználás feltételei: cc-by-nc-sa

Ez a Mű a Creative Commons Nevezd meg! - Ne add el! - Így add tovább! 4.0 Nemzetközi Licenc feltételeinek megfelelően felhasználható.