– Szerzetesek, függetlenül attól, hogy megjelennek-e Beérkezettek a világban vagy sem, létezik a következő tulajdonság – ez a Tan állhatatossága és a Tan bizonyossága: ‘minden összetett dolog állandótlan.’1
A Beérkezett közvetlenül ráébred erre, áthatol a tudatlanságon efelé. Közvetlenül ráébredve és idáig áthatolva, kijelenti, tanítja, körülírja, kifejti. Felfedi, magyarázza, és világossá teszi: ‘Minden összetett dolog állandótlan.’
Függetlenül attól, hogy megjelennek-e Beérkezettek a világban vagy sem, létezik a következő tulajdonság – ez a Tan állhatatossága és a Tan bizonyossága: ‘minden összetett dolog szenvedéssel jár.’2
A Beérkezett közvetlenül ráébred erre, áthatol a tudatlanságon efelé. Közvetlenül ráébredve és idáig áthatolva, kijelenti, tanítja, körülírja, kifejti. Felfedi, magyarázza, és világossá teszi: ‘Minden összetett dolog szenvedéssel jár.’
Függetlenül attól, hogy megjelennek-e Beérkezettek a világban vagy sem, létezik a következő tulajdonság – ez a Tan állhatatossága és Tan bizonyossága: ‘minden jelenség3 nem-én.’4
A Beérkezett közvetlenül ráébred erre, áthatol a tudatlanságon efelé. Közvetlenül ráébredve és idáig áthatolva, kijelenti, tanítja, körülírja, kifejti. Felfedi, magyarázza, és világossá teszi: ‘Minden jelenség nem-én’.
sabbe saṅkhārā aniccā ↩
sabbe saṅkhārā dukkhā ↩
A szutták nem következetesek abban a kérdésben, hogy a Megszabadulás jelenségnek (dhamma) számít-e vagy sem. Az Iti 90 többek között, világosan kimondja ezt. Ezzel szemben az AN 10.58 a Megszabadulást minden jelenség végének nevezi. Az Snp 5.6 Buddhát idézi, amikor a cél elérését minden jelenség meghaladásának nevezi, éppúgy, mint az Snp 4.6 és az Snp 4.10 szuttákban az arahant által meghaladott szenvtelenséget mondják a legmagasabb jelenségnek. Ha az előbbi meghatározás érvényes itt, akkor a Megszabadulás nem-én. Ha az utóbbi, a ‘jelenség’ szó (ebbe több minden tartozik bele, mint az ‘összetett dolog’-ba) érvényes lenne arra, ahogyan a vissza-nem-térő a Haláltalant megtapasztalja (lásd AN 9.36). Az, ahogyan az arahant megtapasztalja a Megszabadulást, nem lenne sem én, sem nem-én, mivel túl van minden megnevezésen (lásd DN 15). ↩
sabbe dhammā anattā ↩