AN 4.124 / A II 128

Jhāna Sutta

Elmélyedés (2)

Fordította:

További változatok:

Tipiṭaka / Bhikkhu Sujāto / Bhikkhu Ṭhānissaro

Így készült:

Fordítota: Fenyvesi Róbert

Forrás: AN 4.124, Thanissaro Bhikkhu, angol

Szerzői jogok: Fenyvesi Róbert, 2009

Felhasználás feltételei: cc-by-nc-sa

– Szerzetesek! Az egyének négy típusa létezik a világban. Melyik ez a négy?

Amikor egy ember tartózkodva az érzékiségtől, tartózkodva a haszontalan [tudati] minőségektől, az első dzshánába lép és ott időzik: elragadtatás és öröm születik ebből az elvonultságból, amelyekkel együtt jár a gondolkodás és a fogalomalkotás. Minden jelenséget, amelyeket a formával, érzéssel, észleléssel, késztetéssel és a tudatossággal kapcsolatban [észlel], úgy szemlél, mint ami állandótlan, szenvedésteli, kórság, rák, nyílvessző, idegen, széteső, üres és nem-én.

A test felbomlásával, a halál pillanatában a Tiszta Birodalmak1 istenségeivel találkozva létesül újra. Ez az újraszületés nem olyan mint az átlagos, középszerű embereké.

Továbbá, amikor egy ember belép a második dzshánába …; a harmadik dzshánába…; a negyedik dzshánába… Minden jelenséget, amelyeket a formával, érzéssel, észleléssel, késztetéssel és a tudatossággal2 kapcsolatban [észlel], úgy szemlél, mint ami állandótlan, szenvedésteli, kórság, rák, nyílvessző, idegen, széteső, üres és nem-én.

A test felbomlásával, a halál pillanatában a Tiszta Birodalmak istenségeivel találkozva létesül újra. Ez az újraszületés nem olyan mint az átlagos, középszerű embereké.

Az egyéneknek ez a négy típusa létezik a világban.


  1. A brahma-vihárák; lásd még itt

  2. Azaz az 5 halmazzal khandhával; lásd még itt

Így készült:

Fordítota: Fenyvesi Róbert

Forrás: AN 4.124, Thanissaro Bhikkhu, angol

Szerzői jogok: Fenyvesi Róbert, 2009

Felhasználás feltételei: cc-by-nc-sa

Ez a Mű a Creative Commons Nevezd meg! - Ne add el! - Így add tovább! 4.0 Nemzetközi Licenc feltételeinek megfelelően felhasználható.