A Buddha Mágandiját kérdezi, jól érti-e az (akkoriban) sokat ismételt mondás jelentését:
Mágandija, amikor hallottad, hogy régi idők zarándokai és tanítómesterei ezt hirdették: Az egészség a legfőbb kincs, a kialvás a fő öröm, milyen egészségről, milyen kialvásról volt szó?
Bizalmat nyerve a Buddha tanításában, lelkesen várja az útmutatást:
Éppen ezért fordulok bizalommal Gótama úrhoz: Gótama úr ki tudja nekem fejteni a Tant úgy, hogy látó szemmel keljek fel ültő helyemről!
Egy rövidebb szuttában Paszénadi, Kószala királya sok teendője közepén érkezik a Buddhához, aki emlékezteti arra, ami a helyes nézet szerint sürgető és fontos.
A Buddha korai tanításai közül a harmadik beszéd, amiben a tűzimádó aszkétáknak tanít arról, hogy az érzékeik által nyújtott világban milyen meditáció oltja ki a szenvedés tüzét.
]]>A Buddha Mágandiját kérdezi, jól érti-e az (akkoriban) sokat ismételt mondás jelentését:
Mágandija, amikor hallottad, hogy régi idők zarándokai és tanítómesterei ezt hirdették: Az egészség a legfőbb kincs, a kialvás a fő öröm, milyen egészségről, milyen kialvásról volt szó?
Bizalmat nyerve a Buddha tanításában, lelkesen várja az útmutatást:
Éppen ezért fordulok bizalommal Gótama úrhoz: Gótama úr ki tudja nekem fejteni a Tant úgy, hogy látó szemmel keljek fel ültő helyemről!
Egy rövidebb szuttában Paszénadi, Kószala királya sok teendője közepén érkezik a Buddhához, aki emlékezteti arra, ami a helyes nézet szerint sürgető és fontos.
A Buddha korai tanításai közül a harmadik beszéd, amiben a tűzimádó aszkétáknak tanít arról, hogy az érzékeik által nyújtott világban milyen meditáció oltja ki a szenvedés tüzét.
]]>Gergely új szutta felolvasásai meghallgathatók:
]]>Gergely új szutta felolvasásai meghallgathatók:
]]>Egy Erdei Fa – Ácsán Cshá összegyűjtött példázatai
A magyar fordítást készítette: Balassa Máté
Letölthető PDF, Epub és Mobi formátumban.
]]>Egy Erdei Fa – Ácsán Cshá összegyűjtött példázatai
A magyar fordítást készítette: Balassa Máté
Letölthető PDF, Epub és Mobi formátumban.
]]>További részletek: a-buddha-ujja.hu/dhamma-talalkozo
Soproni csoport: Facebook, email: theravada.sopron@gmail.com
Győri csoport: Facebook, email: theravada.gyor@gmail.com
]]>További részletek: a-buddha-ujja.hu/dhamma-talalkozo
Soproni csoport: Facebook, email: theravada.sopron@gmail.com
Győri csoport: Facebook, email: theravada.gyor@gmail.com
]]>Vakkali szerzetes fájdalmak között lábadozik egy viskóban, és sajnálkozik, hogy korábban nem tudott találkozni a Buddhával. Fájdalmai nem csillapodnak, és úgy tűnik közeledik a halálhoz. A Buddha emlékezteti, hogy legyen öröme a kifogástalan, erényes életére visszatekintve, és így bátorítja a meditációra:
“Elég, Vakkali! Miért akarod látni ezt a közönséges testet? Aki látja a Dhammát, engem lát; aki engem lát, a Dhammát látja, mert a Dhammát látván, Vakkali, engem lát; és engem látván, a Dhammát látja.”
]]>Vakkali szerzetes fájdalmak között lábadozik egy viskóban, és sajnálkozik, hogy korábban nem tudott találkozni a Buddhával. Fájdalmai nem csillapodnak, és úgy tűnik közeledik a halálhoz. A Buddha emlékezteti, hogy legyen öröme a kifogástalan, erényes életére visszatekintve, és így bátorítja a meditációra:
“Elég, Vakkali! Miért akarod látni ezt a közönséges testet? Aki látja a Dhammát, engem lát; aki engem lát, a Dhammát látja, mert a Dhammát látván, Vakkali, engem lát; és engem látván, a Dhammát látja.”
]]>Mahánáma azzal a kérdéssel keresi fel a Magasztost, hogy miért van az, hogy hiába ért egyet a Dhamma elveivel, az elméje időnként mégis felkavart, vágyak és haragos állapotok gyötrik?
A tanítás végén azt is megtudjuk, ki a boldogabb, az élvezetekről lemondó életet élő Gótama (a Buddha), vagy az élvezetekben gyönyörködő Széníja Bimbiszára, Magadha királya?
]]>Mahánáma azzal a kérdéssel keresi fel a Magasztost, hogy miért van az, hogy hiába ért egyet a Dhamma elveivel, az elméje időnként mégis felkavart, vágyak és haragos állapotok gyötrik?
A tanítás végén azt is megtudjuk, ki a boldogabb, az élvezetekről lemondó életet élő Gótama (a Buddha), vagy az élvezetekben gyönyörködő Széníja Bimbiszára, Magadha királya?
]]>Elérhető a Spotify listán és a BuddhaFM oldalán.
A könyvet felolvassa: Kövesdi László.
]]>Elérhető a Spotify listán és a BuddhaFM oldalán.
A könyvet felolvassa: Kövesdi László.
]]>Dhamma Találkozó 2022 első rész – Első gondolatok és vezetett meditáció
Dhamma Találkozó 2022 második rész – A belső vizsgálódás útja
]]>Dhamma Találkozó 2022 első rész – Első gondolatok és vezetett meditáció
Dhamma Találkozó 2022 második rész – A belső vizsgálódás útja
]]>Szótlan Vizsgálat – bevezető a buddhista meditációba és szemléletbe
Letölthető PDF, Epub és Mobi formátumban.
]]>Szótlan Vizsgálat – bevezető a buddhista meditációba és szemléletbe
Letölthető PDF, Epub és Mobi formátumban.
]]>További részletek: a-buddha-ujja.hu/dhamma-talalkozo
Soproni csoport: Facebook, email: theravada.sopron@gmail.com
Győri csoport: Facebook, email: theravada.gyor@gmail.com
]]>További részletek: a-buddha-ujja.hu/dhamma-talalkozo
Soproni csoport: Facebook, email: theravada.sopron@gmail.com
Győri csoport: Facebook, email: theravada.gyor@gmail.com
]]>Szutta fordítások, Fenyvesi Róbert
Szutta felolvasások, Nagy Gergely Miklós
Ácsán Dzsajaszáró írásai, Fenyvesi Róbert
]]>Szutta fordítások, Fenyvesi Róbert
Szutta felolvasások, Nagy Gergely Miklós
Ácsán Dzsajaszáró írásai, Fenyvesi Róbert
]]>Róbert új fordításai:
Gergely új felolvasásai:
]]>Róbert új fordításai:
Gergely új felolvasásai:
]]>Év végi gondolatok:
]]>Év végi gondolatok:
]]>Ehhez kapcsolódó gondolatok az alábbi jegyzeten. Az ott említett káros folyamatokról (ászavákról) bővebben az MN 2 szutta beszél.
]]>Ehhez kapcsolódó gondolatok az alábbi jegyzeten. Az ott említett káros folyamatokról (ászavákról) bővebben az MN 2 szutta beszél.
]]>Mit gondolnál, ha egyik reggel, a megszokott pékségbe menet egy csuhás szerzetest látnál a bejárat mellett? Ott áll a bejárattól pár lépésre, nem akar bemenni, nem szólít meg senkit, nem osztogat szórólapot. Tart a kezében egy kerek edényt. Szüksége lehet valamire?
A szerzetesek hagyományos gyakorlatai közé tartozik a gyalogos vándorút, thai szóval tudong. Ilyenkor magunk mögött hagyjuk a kolostort, és a vidéki utakon gyalogosan barangolunk. Egy rövidebb út lehet néhány napos, egy hosszabb akár több hónapos is, miközben minden reggel betérünk a legközelebbi városba vagy faluba, és alamizsnakörútra alkalmas helyet keresünk.
Rendszerint megállunk a piacnál, egy pékségnél vagy egy szupermarket bejárata mellett, és reméljük, hogy ebben a városban is akadnak kedves emberek, akik támogatnak minket egy kis étellel. Rá is vagyunk utalva a jó szándékra. A théraváda hagyományban a szabályok szerint nem használhatunk pénzt, csak ételt fogadhatunk el, és ezt sem tárolhatjuk egyik napról a másikra. Minden nap új nap.
Ez a helyzet szándékosan kihozza körülményeink bizonytalanságát. Ügyelnünk kell, hogy az érzelmi egyensúlyunk ne függjön attól, hogy irányítani, biztosítani akarjuk a körülöttünk lévő világot, amire legjobb esetben is kevés esélyünk van. Életünket leegyszerűsíteni a lényegesre, feladni a szükségtelent egy felszabadító érzés.
Egyes nehézségekre előre számítunk és készülhetünk rájuk, mint az útvonal, hőség, fáradság. De legtöbbet mégis azokból a nehézségekből tanulunk, amire nem számítottunk, mert elménk olyan gubancait mutatják meg, amit korábban nem vettünk észre. Ilyenek a személyes véleményekből, vagy bizonytalanságból és kétségből eredő konfliktusok. Garantáltan bele fogunk sétálni valamibe, és sokat segít, ha emlékezünk arra, hogy képesek legyünk magunkat több nézőpontból is látni. Egy kis humorral talán rájövünk, hogy nem is szakadt még ránk az ég.
Idén augusztus végén egyik szerzetes társammal voltunk egy ilyen úton. Portugáliában, a Szumedháráma kolostorban élünk. Ez alkalommal az ország déli részén vándoroltunk. A gyönyörű tájak és ragyogó napsütés mellett elég megerőltető volt a hőség. Egyik szirtről le, a másikra felkapaszkodni, és az ember gyorsan kétségbe vonja miért is indult ilyen hosszú útra.
A délelőttöt az alamizsnakörút határozza meg. Nincs sokra szükségünk, csak ami elég az aznapi gyakorláshoz. Az emberek általában látják, hogy úton vagyunk, és olyan dolgokat kapunk, amit készen tudunk fogyasztani: kenyeret, gyümölcsöt, sajtot, stb. Áldást kántálunk (páli szóval anumodanā), a hála és öröm kifejezésére, hogy vannak emberek, akik értékelik a buddhista hagyományt és szívesen támogatják a szerzeteseket.
Naponta átlag 5-6 órát gyalogolunk, így 15-20 km-t meg tudunk tenni, ami nem olyan kimerítő tempó, de eleget is haladunk. Ha tudunk, egy erdős részen állunk meg, ami nem esik messze a következő várostól, ahol másnap reggel reméljük, hogy alamizsnakörútra tudunk menni. Az estét meditációval és magányos gyakorlással töltjük. Szoktam magammal vinni egy kompakt vízfesték készletet, ha van még idő naplemente előtt, festek az aznapi eseményekről. Reggel az első fénnyel felkelünk, bepakoljuk a sátrakat és indulunk.
Ha megvan a helyes irány, akkor nincs más dolgunk, mint türelemmel megtenni a következő lépést. Nem az erényes gyakorlás teremti az akadályokat, hanem az elme zavarossága, amit korábban nem vettünk észre, de az erőfeszítés nyomán felfedi magát. Feladatunk továbbra is ennek a zavarnak a megtisztítása. A tanítás irányt mutat, a visszafogottság megőrzi az elme energiáit, és örömünk telik a kevésben is, mert a sok dologtól úgyis csak a zsákunk volt nehéz.
]]>Mit gondolnál, ha egyik reggel, a megszokott pékségbe menet egy csuhás szerzetest látnál a bejárat mellett? Ott áll a bejárattól pár lépésre, nem akar bemenni, nem szólít meg senkit, nem osztogat szórólapot. Tart a kezében egy kerek edényt. Szüksége lehet valamire?
A szerzetesek hagyományos gyakorlatai közé tartozik a gyalogos vándorút, thai szóval tudong. Ilyenkor magunk mögött hagyjuk a kolostort, és a vidéki utakon gyalogosan barangolunk. Egy rövidebb út lehet néhány napos, egy hosszabb akár több hónapos is, miközben minden reggel betérünk a legközelebbi városba vagy faluba, és alamizsnakörútra alkalmas helyet keresünk.
Rendszerint megállunk a piacnál, egy pékségnél vagy egy szupermarket bejárata mellett, és reméljük, hogy ebben a városban is akadnak kedves emberek, akik támogatnak minket egy kis étellel. Rá is vagyunk utalva a jó szándékra. A théraváda hagyományban a szabályok szerint nem használhatunk pénzt, csak ételt fogadhatunk el, és ezt sem tárolhatjuk egyik napról a másikra. Minden nap új nap.
Ez a helyzet szándékosan kihozza körülményeink bizonytalanságát. Ügyelnünk kell, hogy az érzelmi egyensúlyunk ne függjön attól, hogy irányítani, biztosítani akarjuk a körülöttünk lévő világot, amire legjobb esetben is kevés esélyünk van. Életünket leegyszerűsíteni a lényegesre, feladni a szükségtelent egy felszabadító érzés.
Egyes nehézségekre előre számítunk és készülhetünk rájuk, mint az útvonal, hőség, fáradság. De legtöbbet mégis azokból a nehézségekből tanulunk, amire nem számítottunk, mert elménk olyan gubancait mutatják meg, amit korábban nem vettünk észre. Ilyenek a személyes véleményekből, vagy bizonytalanságból és kétségből eredő konfliktusok. Garantáltan bele fogunk sétálni valamibe, és sokat segít, ha emlékezünk arra, hogy képesek legyünk magunkat több nézőpontból is látni. Egy kis humorral talán rájövünk, hogy nem is szakadt még ránk az ég.
Idén augusztus végén egyik szerzetes társammal voltunk egy ilyen úton. Portugáliában, a Szumedháráma kolostorban élünk. Ez alkalommal az ország déli részén vándoroltunk. A gyönyörű tájak és ragyogó napsütés mellett elég megerőltető volt a hőség. Egyik szirtről le, a másikra felkapaszkodni, és az ember gyorsan kétségbe vonja miért is indult ilyen hosszú útra.
A délelőttöt az alamizsnakörút határozza meg. Nincs sokra szükségünk, csak ami elég az aznapi gyakorláshoz. Az emberek általában látják, hogy úton vagyunk, és olyan dolgokat kapunk, amit készen tudunk fogyasztani: kenyeret, gyümölcsöt, sajtot, stb. Áldást kántálunk (páli szóval anumodanā), a hála és öröm kifejezésére, hogy vannak emberek, akik értékelik a buddhista hagyományt és szívesen támogatják a szerzeteseket.
Naponta átlag 5-6 órát gyalogolunk, így 15-20 km-t meg tudunk tenni, ami nem olyan kimerítő tempó, de eleget is haladunk. Ha tudunk, egy erdős részen állunk meg, ami nem esik messze a következő várostól, ahol másnap reggel reméljük, hogy alamizsnakörútra tudunk menni. Az estét meditációval és magányos gyakorlással töltjük. Szoktam magammal vinni egy kompakt vízfesték készletet, ha van még idő naplemente előtt, festek az aznapi eseményekről. Reggel az első fénnyel felkelünk, bepakoljuk a sátrakat és indulunk.
Ha megvan a helyes irány, akkor nincs más dolgunk, mint türelemmel megtenni a következő lépést. Nem az erényes gyakorlás teremti az akadályokat, hanem az elme zavarossága, amit korábban nem vettünk észre, de az erőfeszítés nyomán felfedi magát. Feladatunk továbbra is ennek a zavarnak a megtisztítása. A tanítás irányt mutat, a visszafogottság megőrzi az elme energiáit, és örömünk telik a kevésben is, mert a sok dologtól úgyis csak a zsákunk volt nehéz.
]]>