Így mondta a Beérkezett, az Arahat, tőle így hallottam:
„Három minőség1 létezik. Melyek ezek? A forma minősége a formanélküliség minősége és a megszűnés minősége. Ez a három minőség létezik.2
Ez az értelme annak, mit a Beérkezett mondott. Erre való tekintettel mondta ezt:
Megértve a forma minőséget,
nem állva meg a formanélküliségben,
megszabadulnak a megszűnésben
és hátrahagyják a halált.
Testükkel megérintve
a halál nélküli minőséget,
mely mentes a szerzéstől,
a szerzésről lemondást valóra váltva,
a szennyektől3 szabadon.
a Helyesen
Önmaga Erejéből Felébredett
tanítja
a bánat nélküli,
makulátlan állapotot.
Ebben az értelemben mondta ezt a Beérkezett, ahogy tőle hallottam.
dhātu: elemi tulajdonság, dolgok természetes állapota, minősége ↩
A forma minőség hasonlít/azonosítható az első négy dzshána szinttel.
rūpa: forma, alak, anyagi test
arūpa: forma nélküli, anyagtalan
nirodha: megszűnés, kialvás, semmivé válás, elpusztulás
A forma nélküliség azonos a 4 arūpa dzshána szintjeivel a végtelen tér, végtelen tudat élményével, a nemlétezés (nothingness) dimenziójával, a sem nem érzékelés sem nem nem-érzékelés dimenziójával. A megszűnés minősége a szenvedés teljes megszűnésének élményét jelenti. Ld. még Dzshána Szutta (AN 9.36) ↩āsava: képzetek, ötletek amik elködösítik, zavarossá teszik, megmérgezik az elmét, és így az nem tud magasabb dolgok felé fordulni. ↩