SN 12.61 / S II 94

Assutavantu Sutta

A tanulatlan hétköznapi ember hozzáállása

Fordította:

További változatok:

Hadházi Zsolt / Tipiṭaka / Bhikkhu Sujāto / Bhikkhu Bodhi

Így készült:

Fordítota: Boholy Norbert

Forrás: Bhikkhu Sujato, angol

Szerzői jogok: Boholy Norbert, 2023

Felhasználás feltételei: cc-by-nc-sa

Szerzetesek, ha erről a négy elsődleges elemből álló testről van szó, egy tanulatlan hétköznapi ember kiábrándulhat belőle, szenvedélymentessé válhat és felszabadulhat tőle. Miert van ez? Ez a négy elsődleges elemből álló test felhalmozódik és szétoszlik, használatba veszik és idővel lerakják. Ez az oka annak, hogy amikor erről a testről van szó, egy tanulatlan hétköznapi ember kiábrándulhat, szenvedélymentessé válhat és felszabadulhat tőle.

De amikor arról van szó, amit “elmének”, “gondolatoknak” vagy “tudatnak” neveznek, egy tanulatlan hétköznapi ember képtelen kiábrándulni belőle, szenvedélymentessé válni vele kapcsolatban és felszabadulni tőle. Miert van ez? Azért, mert sokáig ragaszkodtak hozzá, a magukénak gondolták, és félreértették így: “Ez az enyém, ez én vagyok, ez az én énem.” Ezért, ha erről van szó, egy tanulatlan hétköznapi ember képtelen kiábrándulni belőle, szenvedélymentessé válni vele kapcsolatban és felszabadulni tőle.

De egy tanulatlan hétköznapi ember jobban tenné, ha ezt a négy elsődleges elemből álló testet tekintené önmagának, nem pedig az elmét. Miert van ez? Ez a négy elsődleges elemből álló test egy évig tart, vagy két, három, négy, öt, tíz, húsz, harminc, negyven, ötven vagy száz évig, vagy még tovább.

De az, amit “elmének”, “gondolatnak” vagy “tudatnak” neveznek, egy dologként keletkezik, és más dologként szűnik meg az egész napon és az egész éjjelen át. Mintha egy majom mozogna az erdőben. Megragadja az egyik ágat, elengedi, és megragad egy másikat; aztán azt is elengedi, és megragad mégegyet. Ugyanígy az, amit “elmének”, “gondolatnak” vagy “tudatnak” neveznek, egy dologként keletkezik, és más dologként szűnik meg az egész napon és az egész éjjelen át.

Ebben az esetben egy tanult nemes tanítvány gondosan és megfelelően figyel a függő keletkezésre: “Amikor ez létezik, az is; ennek keletkezése miatt az is keletkezik. Amikor ez nem létezik, az nincs; ennek megszűnése miatt az is megszűnik. Azaz: A tudatlanság a választás feltétele.

A választás a tudatosság feltétele. … Így keletkezik a szenvedés egész tömege. Amikor a tudatlanság elmúlik és megszűnik úgy, hogy semmi sem marad belőle, a választások is megszűnnek. Amikor a választások is megszűnnek, a tudatosság is megszűnik. … Így szűnik meg a szenvedésnek ez az egész tömege.

Így készült:

Fordítota: Boholy Norbert

Forrás: Bhikkhu Sujato, angol

Szerzői jogok: Boholy Norbert, 2023

Felhasználás feltételei: cc-by-nc-sa

Ez a Mű a Creative Commons Nevezd meg! - Ne add el! - Így add tovább! 4.0 Nemzetközi Licenc feltételeinek megfelelően felhasználható.