SN 21.1 / S ii 273

Kolita Sutta

A nemes csend

Fordította:

További változatok:

Tipiṭaka / Bhikkhu Sujāto / Bhikkhu Bodhi

Így készült:

Fordítota: Fenyvesi Róbert

Forrás: ATI, Thanissaro Bhikkhu, angol

Szerzői jogok: Fenyvesi Róbert, 2022

Felhasználás feltételei: cc-by-nc-sa

Így hallottam! Egyszer a Magasztos Szávatthí mellett a Dzséta ligetben, Anáthapindika kolostorában tartózkodott. Ekkor a tiszteletreméltó Mahá Moggallána így szólt a szerzetesekhez:

– Barátaim, szerzetesek!

– Igen, barátunk! – válaszoltak neki. Erre a tiszteletreméltó Mahá Moggallána így folytatta:

– Barátaim, egy alkalommal amikor visszavonultam magányomba, ez a gondolatsor ötlött fel elmémben: “Nemes csend, nemes csend”. De mi is a nemes csend? Akkor ez a gondolat jutott eszembe: “Amikor a szerzetes a gondolkodást és a fogalomalkotást lecsillapítva a második dzshánába1 lép és ott időzik, ami az öröm és az összpontosításból születő gyönyör, a tudatosság gondolkodástól és fogalomalkotástól mentes egyesülése, belső bizonyosság. Ezt hívjuk nemes csendnek. Tehát a gondolkodást és a fogalomalkotást lecsillapítva a második dzshánába léptem és ott időztem, ami az öröm és az összpontosításból születő gyönyör, a tudatosság gondolkodástól és fogalomalkotástól mentes egyesülése, belső bizonyosság. Miközben ott időztem érzetek törtek rám és a gondolkodással kapcsolatos figyelem.

Ekkor a Magasztos különleges képességét használva ott termett előttem és ezt mondta: – “Moggallána, Moggallána! Brahman, ne légy elővigyázatlan a nemes csenddel! Alapozd meg a tudatod a nemes csendben! Egyesítsd a tudatod a nemes csenddel! Összpontosítsd a tudatod a nemes csendre!” – Ezután egy későbbi alkalommal, a gondolkodás és fogalomalkotás lecsillapításával a második dzshánába léptem és ott időztem, ami az öröm és az összpontosításból születő gyönyör, a tudatosság gondolkodástól és fogalomalkotástól mentes egyesülése, belső bizonyosság.

Ha helyesen szólva azt mondaná valaki, hogy: “Egy tanítvány elérte a közvetlen tudás eredményét egy tanító segítségével”, akkor rólam beszélne helyesen szólva, hogy: “Egy tanítvány elérte a közvetlen tudás nagyságát egy tanító segítségével”.


  1. A MN 44. Szerint a gondolkodás és a fogalomalkotás hozza létre a verbális késztetéseket, ezért mondják a második dzshánát – az összpontosításnak azt a szintjét ahol ezek a késztetések már lecsillapodtak – a nemes csendnek. 

Így készült:

Fordítota: Fenyvesi Róbert

Forrás: ATI, Thanissaro Bhikkhu, angol

Szerzői jogok: Fenyvesi Róbert, 2022

Felhasználás feltételei: cc-by-nc-sa

Ez a Mű a Creative Commons Nevezd meg! - Ne add el! - Így add tovább! 4.0 Nemzetközi Licenc feltételeinek megfelelően felhasználható.