Szávatthiban.
Akkor a Tiszteletreméltó Ánanda odament a Magasztoshoz… A Magasztos aztán így szólt a Tiszteletreméltó Ánandához, amíg az leült egyik oldalára.
– Ánanda, ha azt kérdeznék tőled: „Ánanda barátom, mely dolgokról ismerjük fel, hogy keletkezik, elmúlik, s fennállóként változik?“ Ha így kérdeznének, hogyan válaszolnál?
– Tiszteletreméltó Uram, ha ezt kérdeznék tőlem, így válaszolnék: „Barátaim, a formáról ismerjük fel, hogy keletkezik, elmúlik, s fennállóként változik1. Az érzésről ismerjük fel, hogy keletkezik, elmúlik, s fennállóként változik. Az érzékelésről ismerjük fel, hogy keletkezik, elmúlik, s fennállóként változik. A késztetésekről ismerjük fel, hogy keletkezik, elmúlik, s fennállóként változik. A tudatosságról ismerjük fel, hogy keletkezik, elmúlik, s fennállóként változik. Ezek azok a dolgok, barátaim, amelyekről felismerjük, hogy keletkezik, elmúlik, s fennállóként változik.“ Ha így kérdeznének, Tiszteletreméltó Uram, ily módon válaszolnék.
– Nagyszerű, Ánanda, nagyszerű! „A formáról ismerjük fel, Ánanda, hogy keletkezik, elmúlik, s fennállóként változik. Az érzésről ismerjük fel, hogy keletkezik, elmúlik, s fennállóként változik. Az érzékelésről ismerjük fel, hogy keletkezik, elmúlik, s fennállóként változik. A késztetésekről ismerjük fel, hogy keletkezik, elmúlik, s fennállóként változik. A tudatosságról ismerjük fel, hogy keletkezik, elmúlik, s fennállóként változik. Ezek azok a dolgok, Ánanda, amelyekről felismerjük, hogy keletkezik, elmúlik, s fennállóként változik.“
Ha így kérdeznének, Ánanda, ily módon kellene válaszolnod.
egy dhamma pillanatnyi létezését a kommetárok három szakaszra osztják: keletkezés, fennállás, elmúlás. Az alkommentár (Spk) szerint ez a fennállóként változás az öregedést, az életerő csökkenését jelenti ↩