(Megjelent: Csak azt Tanítom… (2024), 56. oldal. A páli szakszavak magyar fordításához való egyeztetéshez lásd a Szójegyzéket.)
(A felolvasás egy korábbi változathoz készült.)
Tűzbeszéd
Ott pedig a nagyszent Gajában, a Gajászíszán1 tartózkodott, ezer szerzetessel együtt. Ekkor a nagyszent így szólt hozzájuk:
– Szerzetesek, minden ég. Mi minden?
Ég a látás, a látványok, a látási tudat, a látási aktus, a látási aktusból származva keletkező érzés, akár boldogságos, akár boldogtalan, akár közömbös. És mitől ég? Bizony mondom én, a szenvedély tüzétől, a gyűlölet tüzétől és a zavar tüzétől. Születés, öregség, halál, gyász, siránkozás, boldogtalanság, bánkódás és gond tüzétől.
Ég a hallás, a hangok, a hallási tudat, a hallási aktus, a hallási aktusból származva keletkező érzés, akár boldogságos, akár boldogtalan, akár közömbös.
Ég a szaglás, a szagok, a szaglási tudat, a szaglási aktus, a szaglási aktusból származva keletkező érzés, akár boldogságos, akár boldogtalan, akár közömbös.
Ég a nyelv, az ízek, az ízlelési tudat, az ízlelési aktus, az ízlelési aktusból származva keletkező érzés, akár boldogságos, akár boldogtalan, akár közömbös.
Ég a test, a tapintható minőségek, a tapintási tudat, a tapintási aktus, a tapintási aktusból származva keletkező érzés, akár boldogságos, akár boldogtalan, akár közömbös.
Ég a gondolkodás, a dhammák (sajátosságok), a gondolkodási tudat, a gondolkodási aktus, a gondolkodási aktusból származva keletkező érzés, akár boldogságos, akár boldogtalan, akár közömbös. És mitől ég? Bizony mondom én, a szenvedély tüzétől, a gyűlölet tüzétől és a zavar tüzétől. Születés, öregség, halál, gyász, siránkozás, boldogtalanság, bánkódás és gond tüzétől.
Szerzetesek, ha így látja a tanult, avatott tanítvány, akkor kiábrándul a látásból, a látványokból, a látási tudatból, a látási aktusból, a látási aktusból származva keletkező érzésből, akár boldogságos, akár boldogtalan, akár közömbös. Ugyanígy lesz a többi érzékkel is. És végül kiábrándul a gondolkodásból, a dhammákból (sajátosságokból), a gondolkodási tudatból, a gondolkodási aktusból, a gondolkodási aktusból származva keletkező érzésből, akár boldogságos, akár boldogtalan, akár közömbös. Mivel kiábrándul, szenvedélymentessé válik, a szenvedélymentesség révén pedig megszabadul. Miután megszabadult, felismeri, hogy megszabadult. Felismeri, hogy a [befolyások] keletkezése elenyészett, a jámborság útja véget ért, a teendő elvégeztetett, ehhez nincs további [teendő].
A magyarázat közben az ezer szerzetes tudata a be nem befogadás révén megszabadult a befolyásoktól.
‘Gajá-fő’, egy hegy lehetett Gajá környékén. ↩
