Abban az időben, közvetlenül a felébredése után, a Magasztos Uruvélában tartózkodott, a Nérandzsará (folyó) partján, a bódhi-fa tövében. Ekkor a Magasztos már hét napja keresztbe tett lábakkal ült a bódhi-fa tövében, és megtapasztalta a megszabadulás boldogságát. Ekkor a Magasztos éjszaka, az első őrjárat idején végiggondolta a függő-keletkezést előrefelé és hátrafelé1.
A nem-tudásból2 mint okból keletkeznek a késztetések3, a késztetésekből mint okból keletkezik a tudatosság4, a tudatosságból mint okból keletkezik a név és forma5, a név és formából mint okból keletkezik a hat érzékszerv és azok érzékterületei6, a hat érzékszervből és azok érzékterületeiből mint okból keletkezik az érintkezés7, az érintkezésből mint okból keletkezik a érzés8, az érzésből mint okból keletkezik a szomj9, a szomjból mint okból keletkezik a ragaszkodás10, a ragaszkodásból mint okból keletkezik a létesülés11, a létesülésből mint okból keletkezik a születés12, a születésből mint okból keletkezik az öregség és a halál13, (és ebből) a bánat, a siránkozás, a fizikai és lelki szenvedés, a zavarodottság.
Így keletkezik ez az egész (fizikai) szenvedéstömeg.
És éppen ennek a nem-tudásnak a maradéktalan elszíntelenedésével, megszűnésével szűnnek meg a késztetések, a késztetések megszűnésével szűnik meg a tudatosság, a tudatosság megszűnésével szűnik meg a név és forma, a név és forma megszűnésével szűnik meg a hat érzékszerv és azok érzékterületei, a hat érzékszerv és azok érzékterületeinek megszűnésével szűnik meg az érintkezés, az érintkezés megszűnésével szűnik meg az érzés, az érzés megszűnésével szűnik meg a szomj, a szomj megszűnésével szűnik meg a ragaszkodás, a ragaszkodás megszűnésével szűnik meg a létesülés, a létesülés megszűnésével szűnik meg a születés, a születés megszűnésével szűnik meg az öregség és a halál, (valamint) a bánat, a siránkozás, a fizikai és lelki szenvedés, a zavarodottság.
Így szűnik meg ez az egész (fizikai) szenvedéstömeg.
Ekkor a Magasztos, miután meglátta mindezt, ezt a verset mondta ünnepélyesen:
Amikor valóban megszűnnek a dhammák
az elszántan meditáló bráhmana számára,
akkor az ő minden kételye eloszlik,
hiszen megismeri a jelenségeket14 azok okaival együtt.